Case study – program ,,Elektrotim Szkołom” - Proto.pl

Opis projektu – Program ,,Elektrotim Szkołom” ma za zadanie wypełnić lukę, jaka istnieje dla młodych ludzi po ukończeniu szkół technicznych i zawodowych, a przed znalezieniem pracy w zawodzie. Na rynku wciąż brakuje specjalistów z dziedziny elektrotechniki, natomiast absolwenci nie zawsze mogą odnaleźć się w pierwszej pracy. Z badań przeprowadzonych przez firmę Elektrotim w szkołach wynika, że jeszcze na etapie nauki istnieje duża potrzeba pogłębiania wiedzy nie tylko teoretycznej ale przede wszystkim fachowej i praktycznej, która ułatwia szybkie odnalezienie się na rynku pracy.

Cel i charakterystyka programu - Program ,,Elektrotim Szkołom” jest autorskim, długoterminowym projektem społecznym, realizowanym przez firmę Elektrotim od 2007 r. Dedykowany szkołom na Dolnym i Górnym Śląsku ma za zadanie ułatwiać coraz większej liczbie uczniów dostęp do najnowszych technologii, umożliwić zdobycie wyższych kompetencji zawodowych oraz szybkie odnalezienie się na rynku pracy po ukończeniu szkoły. Działania skierowane do uczniów klas o profilu elektrycznym i elektronicznym objęły swoim zasięgiem ponad 1 tyś. osób.

Grupy docelowe: bezpośrednie - uczniowie i absolwenci szkół średnich o profilu technicznym, kadra pedagogiczna; pośrednie – pracownicy firmy, media, środowisko lokalne.

Sposób realizacji i etapy działań - Pierwszym etapem działań była diagnoza potrzeb w szkołach - wywiady z przedstawicielami kadry pedagogicznej oraz badania ankietowe wśród uczniów. Na podstawie konsultacji z kadrą pedagogiczną, uczniami i doradcami zawodowymi, na których omawiane były aktualne problemy i wyzwania stojące przed szkołami oraz wymagania rynku w stosunku do przyszłych absolwentów, zaprojektowano cykl działań na najbliższe lata 2007-2010. Centralny element programu stanowi konkurs pt. ,,Elektryzująca Pasja”, organizowany raz w roku. KSonkurs jest szansą dla wszystkich młodych pasjonatów, którzy mają ciekawe pomysły, a nie mieli do tej pory możliwości lub odwagi wcielić ich w życie. Uczniowie planują, a następnie wykonują innowacyjne projekty np. roboty, lampy plazmowe, lasery azotowe, generator wysokiego napięcia, czy cyfrowe analizatory widma. Następnie jury konkursowe wybiera najbardziej oryginalne projekty, a ich autorzy są nagradzani. Wyróżnienia otrzymają również nauczyciele, którzy pełnią rolę koordynatorów konkursowych w szkołach. Oficjalne wręczenie nagród i podsumowanie konkursu połączone jest ze spotkaniem dla mediów. Impreza organizowane jest w zabytkowych wnętrzach Ratusza Miejskiego we Wrocławiu. Wręczeniu nagród zwycięzcom towarzyszy wystawa najlepszych prac konkursowych i ich prezentacja na forum. Dużą wagę przykłada się do promocji zwycięskich projektów, tym samym zachęcając kolejnych uczniów do udziału w programie. Jako narzędzia wspomagające promocję programu zostały stworzone: specjalna podstrona dedykowana projektowi, gazetka konkursowa, ulotki, plakaty, materiały dla mediów. Inne działania realizowane w ramach projektu obejmują: organizowanie praktyk, staży i wycieczek dydaktycznych, przekazywanie sprzętu do szkolnych pracowni zawodowych, a także wspieranie bieżących działań w szkołach.

Efekty i ewaluacja działań - Program przynosi wymierne efekty dla każdej ze stron zaangażowanej w działania. Przede wszystkim jego charakter edukacyjny powoduje, iż zwiększa się wiedza praktyczna i teoretyczna uczniów z zakresu elektrotechniki i elektroniki. Realizowane działania umożliwiają rozwój kompetencji ,,miękkich” (umiejętności komunikacyjnych, organizacyjnych, pracy w grupie) oraz rozwój kompetencji ,,twardych” (związanych z elektryką, elektroniką i dziedzinami pokrewnymi). Dodatkowo najlepsze projekty, ich autorzy oraz szkoły są promowane w środowisku lokalnym i branżowym. Program cieszy się zainteresowaniem mediów, informacje na jego temat ukazały się m.in. w takich tytułach jak: Polska – The Times, TVP3, Radio Eska, Nowy Przemysł, Elektroinstalator, Radio Wrocław. Osiągane korzyści dla firmy są mierzone w perspektywie długofalowej. Należą do nich m.in. wzrost rozpoznawalności marki Elektrotim wśród potencjalnych pracowników, wzrost zatrudnienia wykwalifikowanej kadry na stanowiskach technicznych oraz dodatkowo - pozytywny wizerunek firmy jako inwestora społecznie odpowiedzialnego w biznesie. Ważnym elementem programu jest jego elastyczności i nastawienie na aktywną współpracę ze szkołami. Po każdej edycji działań przeprowadzane są badania wśród kadry pedagogicznej i uczniów, które mają za zadanie oceną realizacji programu i wyróżnienie elementów najbardziej wartościowych, jak i tych które wymagają poprawy. Na tej podstawie tworzony jest szczegółowy plan działań na następny rok. Firma planuje rozwój programu i włączenia do działań kolejnych miast oraz partnerów.

Koordynatorzy projektu: Marzena Cząstkiewicz, Kierownik Działu Personalnego, Elektrotim S.A.; Agnieszka Majewska, Dyrektor PR, EGO Public Relations

Informacje o firmie - Firma ELEKTROTIM S.A. jest dostawcą kompleksowych rozwiązań z zakresu instalacji elektrycznych i systemów automatyki dla budownictwa